torsdag 6 maj 2010

We need more grrrl riot!!!

                                            










Under en period har jag känt att det måste bli mer Riot Grrrl-stämning inom den feministiska musikrörelsen. Jämställdheten på scenerna håller på att sjunka ner till sämsta möjliga nivå och det känns hemskt att bara stå och se på när det händer. Ta t.ex. helgen i maj då Umeå har brännbollsyran och Nordic Rock samtidigt. De har sammanlagt en kvinnlig artist på scenen och det är min fantastiska vän Cleo. Annars är det massor med snubbar snubbar snubbar och gubb-as. Jag hade kontakt med arrangören till detta inför förra årets festival då de hade bokat supersvinet Björn Rosenström. Då pratade vi om att hålla kontakten och att She's got the beat skulle få vara med och påverka denna sommars utbud. Jag har inte hört något från dem under året och nu blev det som det blev och det tycket jag är så synd och tråkigt. 


Jag känner att en enorm kamplust har börjat växa fram och det börjar vara dags att ta tag i detta på allvar snart! Jag saknar tidningen Darling riktigt mycket. Den behövdes verkligen och jag älskade stämningen i den tidningen. Den stärkte verkligen mig som ung musikintresserad tjej. Läste den mycket när vi startade She's got the beat och den fick mig att känna att vi var en del av någonting. Mycket i den tidningen refererade till 90-talets Riot Grrrl-rörelse i USA och den lyfta fram olika centrala brudar inom den världen. Vad har en 16-årig brud som vill spela elgitarr för möjlighet att hitta förebilder och inspiration i dagens utbud av musik-och ungdomstidningar?? Inga alls skulle jag säga! Hon är hänvisad antingen till totalt mansdominerade och ointressanta musiktidningar som bara nördar om en massa tekniska grejer eller tidningar som Frida och Vecko-Revyn som enbart ser sina läsare som fans och inte som skapande individer som själva vill spela. 


Jag tror att vi behöver lite mer Riot Grrrl helt enkelt. Nu kör vi!


Kom på en grej till förresten. Jag älskar verkligen Rättviseförmedlingen! Det bästa initiativet på aslänge och verkligen något som jag har tänkt borde finnas. Här har de satt ihop en lista på kvinnliga artister och band som finns i Sverige och internationellt. Alla (manlinga) arrangörer som sitter och gnäller om att det inte finns några intressanta kvinnliga akter, här har ni listan! http://rattviseformedlingen.se/post/503679686/festivaldags-har-har-vi-satt-ihop-en-lista-pa-band-och





2 kommentarer:

  1. Riktigt, riktigt RIKTIGt fin bild du har längst uppe på sidan! :D Grymt fin! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Kicki, känner mig träffad som arrangör för Brännbollsyran. I år är upplägget lite anorlunda, med 3 olika arrangörer då förra året körde vi allt tillsammans.

    Vilka kan dra publik av kvinnliga artister för en utomhusfestival? Ärligt nu.

    Vi har kollat med:
    The Sounds
    Sahara Hotnights
    Veronica Maggio
    Amanda Jensen

    , som alla tackade nej eller orkade inte svara.

    Vilka kvinnliga artister i rimlig nivå (ej beyoncé) kan dra rejält med folk för en partyspelning på kajen, som inte är schlager. Ge mig ett namn vi borde ha kollat upp...

    Det finns en hel del duktiga kvinnliga artister som spelar lugn musik/schlager, men för att fylla en scen med rock/partymusik så är det ett mycket begränsat utbud. Särskilt när de som drar publik till stor del är retroband eller band som har hållit på ett tag. Finns liksom inte så många kvinnliga rock-80-talsband.

    Vi tog in Cleo och DJ Johanna och DJ Suvi för att få lite mer balans, men det är inte lätt att sy ihop ett program med lediga artister som drar, särskilt med så kort varsel det var att sätta ihop festivalen. Jag kan säga att jag är supernöjd att vi ens lyckats få så stark lineup vi har fått över huvudtaget med så kort varsel.

    Kolla även Campusfesten de kör på Corona... 0 kvinnliga artister där. Det är ingen slump att det blir så. Vi får ju förslag på namn att köra av bokningsbolagen, finns ingen kvinnlig artist de rekommenderat där.

    Vi har även haft en referensgrupp med ungdomar, killar och tjejer som gav förslag på sina favoritband. inga förslag där på kvinnliga artister.

    Vi kan ju inte boka sånt som inte drar, vi är kommersiella och får inga bidrag. Allt bygger på biljettintäkter.

    SvaraRadera

Nyheter

100504 Spelning med The Koo-Koo's på Krogen Krogen den 17/5 tillsammans med Cleo och Khoma

100428 The Koo-Koo's kommer att spela på Botniabanans invigning den 28 augusti!

100421: Nu är det klart att Brita Kristina skall jobba som musikledare på Popkollo Original (27 juni-5 juli). Finns fortfarande platser kvar på Popkollo Fortsättning! Anmäl dig nu! www.popkollo.se

Spelningar

Kraftskivan 25/8, Klabböle (Brita Kristina)

Botniabanans invigning 28/8, resecentrum (The Koo-Koo's)